• Eindhovens Dagblad

    Uren staren naar het mooiste stukje natuur Jan Smits uit Beek en Donk won de Brabantse amateurkunstprijs met een schilderij van een stukje natuurgebied De Stippelberg. door Chiel Timmermans e-mail: c.timmermans@ed.nl BEEK EN DONK – Op leesbril-afstand, met je neus op het doek, zie je de verfstreken pas zitten. Voor wie verder weg staat, lijkt het schilderij van Jan Smits uit Beek en Donk bijna een foto. Een foto van een prachtig stukje Stippelberg, het natuurgebied in De Rips. De dennen vangen het zonlicht, de mosrand vraagt om aangeraakt te worden. ‘Je ruikt als het ware het bos en je krijgt zin om er doorheen te lopen’, was de jury afgelopen week duidelijk over de winnaar van de Brabantse amateurkunstprijs, een wedstrijd bedoeld voor amateurkunstenaars. Of, zoals Smits het verwoordt: „Voor mensen die hun brood niet kunnen verdienen met kunst. En dat zijn er nogal wat”, lacht hij. De 62-jarige Smits is sinds een paar jaar arbeidsongeschikt: „Artrose”, zegt hij terwijl hij met een hand over zijn armen en ellebogen wrijft. „Ik schilder tegenwoordig nog maar drie of vier schilderijen per jaar.” Dat is weinig. Smits berekende laatst dat hij in zijn leven ongeveer 4500 schilderijen heeft gemaakt. Dat aantal is vooral te danken aan zijn beginjaren toen hij werkte voor schilder Cees Miltenburg. „Dat was massaproductie. Ik maakte de hele dag van die simpele landschappen die in hotelkamers kwamen te hangen. Een grote berg met een hutje hier en een paar dennenboompjes daar, meer was het niet. Er waren jaren bij dat ik er wel 400 maakte. De markt is ingestort toen ze zulke schilderijen ook in Taiwan gingen maken.” De periode maakte in hem een landschapsschilder los. Sindsdien klimt Smits een paar keer per jaar met een zakje boterhammen en wat bidons op de mountainbike en zoekt de natuur op: „Vooral de Strabrechtse Heide vind ik schitterend. Ik kan goed een paar uur in dezelfde richting staren. Ik probeer alles dan zo goed mogelijk te fotograferen en begin thuis te schilderen.” En dat duurt tegenwoordig langer dan een uurtje. Aan ‘De Stippelberg’ werkte hij drieënhalve maand. Het werd een van zijn betere doeken. Dat het hem ook een prijs op zou opleveren, kwam als een verrassing: „Bijna niemand schildert nog realistisch. Alles is modern, abstract. Ik zie steeds vaker kunstenaars die daarin doorslaan.